De viatge amb el T-10 de la Bòbila

T-10 és el club de lectura de la Biblioteca la Bòbila que us ofereix plaer i coneixement a partir d'un viatge literari organitzat en deu etapes. L’itinerari del “Club de lectura T-10” combina lectures, tertúlies, còmics, butlletins, xerrades o pel·lícules. És una proposta de 10 excursions lectores, 10 mirades diferents del lloc.

Després dels viatges literaris que hem fet a la ciutat de Nova York, a l'Europa Central, també anomenada Mitteleuropa i a Rússia, al peculiar humor anglès; o a les illes literàries, ens dirigim a la frontera i saltem a banda i banda..., entrem en el cor de la família, a la novel·la llatinoamericana actual, a la part fosca de França a la ciència-ficció,Infància i l'adolescència. I ara, Al marge: la mirada de l'outsider. Ens acompanyes?

divendres, 4 de gener del 2013

Marxa Radetzky. Joseph Roth

El proper 16 de gener farem tertúlia sobre La cripta de los Capuchinos (1938) de Joseph Roth, en aquesta novel·la Roth reprèn, d'alguna manera, la història de la família Trotta, protagonista de La marcha Radetzky.

Per si teniu curiositat...

La Marxa Radetzky (1848) és una composició orquestral de Johann Strauss, pare, escrita en honor al mariscal de camp austríac comte Joseph Radetzky, el qual en una sèrie de victòries, va salvar el poder militar d'Àustria al nord d'Itàlia durant la revolució de 1848-49. La marxa va assolir gran popularitat com a expressió del nacionalisme austríac.


Però quan després d'un temps Radetzky va prendre part en la repressió del moviment revolucionari a Àustria, la marxa va arribar a ser considerada com un símbol reaccionari. Actualment, la Marxa Radetzky deu la seva popularitat a què és la peça que clou el Concert d'Any Nou de la Filharmònica de Viena. Durant aquesta última obra, l'audiència aplaudeix al compàs i el director torna per dirigir el públic en lloc de fer-ho a l'orquestra. 




La novel·la La marxa de Radetzky (1932) Joseph Roth és l'obra més popular i valorada de l'escriptor Joseph Roth, un text cabdal de la narrativa moderna. A través de tres generacions de la família Trotta, La Marxa de Radetzky evoca el declivi i la caiguda de la vella Àustria absolutista. Víctima ell mateix dels atzars del temps i les dificultats de l’exili, Roth troba en el vell ordre –representat per l’avi Trotta– uns valors perduts per sempre.

Durant la batalla de Solferino, el subtinent Joseph Trotta salva la vida de l’emperador, gesta per la qual és ascendit a capità i rep el títol de baró. Però l’heroi de Solferino és un home senzill i esquiu, i no suporta la deformació de la veritat. En llegir en un llibre de text del seu fill com s’exagera retòricament la seva “heroïcitat”, sent la necessitat de renunciar als galons i decideix prohibir al seu fill la carrera militar. Aquest, gràcies al favor del sobirà, viurà com a subgovernador de l’Imperi. Finalment, el nét, en qui els instints familiars de sinceritat i de llibertat són alterats per un avorriment singular de la vida, intentarà retrobar la grandesa del seu avi en la Primera Guerra Mundial. (Editorial Proa)

Us deixo la ressenya a Hispalibris, la més recent de Cat Byron Lee i un article del sempre interessant Jordi Llovet, publicat al diari 'El País' l'any 2009: Roth, el sant bevedor.

2 comentaris:

sfer ha dit...

S'ho passen tan bé els ultra-milionaris aplaudint amb la marxa durant el concert d'any nou... Un gairebé s'oblida de qui són i del que han pagat per ser allà!

Club de Lectura T-10 ha dit...

Ens movem entre 'símbols' i 'representacions'. També entre ‘aparences’. I el ‘Concert d’Any Nou’ de Viena és ‘pur teatre’, sobretot el final quan arriba el moment dels bisos amb el vals del 'El Danubi blau' i amb la 'Marxa Radetzky'. Ara bé, els preus van dels 30 als 940€ -que déu n'hi do- i s'adjudiquen per sorteig a causa de la gran demanda. La final de la 'champions' futbolística, per exemple, parteix d'uns 200€ l'entrada més barata i no sé si té límit a la reventa però ben segur que supera les tres xifres.

En tot cas, la música de "La marcha Radetzky" a la novel•la de Roth acompanya al personatge -i al lector- al llarg de tota l'obra i simbolitza tant l'esplendor rígid i formal dels Habsburg, com el progressiu esfondrament d’un imperi, aïllat, encarcarat i incrèdul, des de Viena, del que s'estava coent al seu voltant. Pel protagonista de l'obra, el subtinent Carl Joseph Trotta, la 'marxa' és símbol d'una nació a la qual ell i la seva família està lligat indissolublement, amb la qual està en deute i plenament identificat... i lligat, maluradament per ell: coincidiran l'enfonsament personal i de la família amb la mort de l'emperador i de l'imperi.

Publica un comentari a l'entrada