Per si teniu curiositat...
La Marxa Radetzky (1848) és una composició orquestral de Johann Strauss, pare, escrita en honor al mariscal de camp austríac comte Joseph Radetzky, el qual en una sèrie de victòries, va salvar el poder militar d'Àustria al nord d'Itàlia durant la revolució de 1848-49. La marxa va assolir gran popularitat com a expressió del nacionalisme austríac.
Durant la batalla de Solferino, el subtinent Joseph Trotta salva la vida de l’emperador, gesta per la qual és ascendit a capità i rep el títol de baró. Però l’heroi de Solferino és un home senzill i esquiu, i no suporta la deformació de la veritat. En llegir en un llibre de text del seu fill com s’exagera retòricament la seva “heroïcitat”, sent la necessitat de renunciar als galons i decideix prohibir al seu fill la carrera militar. Aquest, gràcies al favor del sobirà, viurà com a subgovernador de l’Imperi. Finalment, el nét, en qui els instints familiars de sinceritat i de llibertat són alterats per un avorriment singular de la vida, intentarà retrobar la grandesa del seu avi en la Primera Guerra Mundial. (Editorial Proa)
Us deixo la ressenya a Hispalibris, la més recent de Cat Byron Lee i un article del sempre interessant Jordi Llovet, publicat al diari 'El País' l'any 2009: Roth, el sant bevedor.
2 comentaris:
S'ho passen tan bé els ultra-milionaris aplaudint amb la marxa durant el concert d'any nou... Un gairebé s'oblida de qui són i del que han pagat per ser allà!
Ens movem entre 'símbols' i 'representacions'. També entre ‘aparences’. I el ‘Concert d’Any Nou’ de Viena és ‘pur teatre’, sobretot el final quan arriba el moment dels bisos amb el vals del 'El Danubi blau' i amb la 'Marxa Radetzky'. Ara bé, els preus van dels 30 als 940€ -que déu n'hi do- i s'adjudiquen per sorteig a causa de la gran demanda. La final de la 'champions' futbolística, per exemple, parteix d'uns 200€ l'entrada més barata i no sé si té límit a la reventa però ben segur que supera les tres xifres.
En tot cas, la música de "La marcha Radetzky" a la novel•la de Roth acompanya al personatge -i al lector- al llarg de tota l'obra i simbolitza tant l'esplendor rígid i formal dels Habsburg, com el progressiu esfondrament d’un imperi, aïllat, encarcarat i incrèdul, des de Viena, del que s'estava coent al seu voltant. Pel protagonista de l'obra, el subtinent Carl Joseph Trotta, la 'marxa' és símbol d'una nació a la qual ell i la seva família està lligat indissolublement, amb la qual està en deute i plenament identificat... i lligat, maluradament per ell: coincidiran l'enfonsament personal i de la família amb la mort de l'emperador i de l'imperi.
Publica un comentari a l'entrada